Renholderne møter ikke opp – hva nå? - Storbyrenhold AS

Renholderne møter ikke opp – hva nå?

Alle som er i befatning med renhold på leverandørsiden vil før eller senere få en henvendelse om renhold som helst skulle ha vært «utført i går». Årsakene til dette kan variere, men altfor ofte viser det seg at det er useriøse aktører som har lagt inn anbud på et oppdrag, gjerne svært lavt, hvor etter de så velger å enten bare ikke møte opp, eller velger et annet og bedre betalt oppdrag et annet sted i stedet. Dette kan være til enorm ulempe for den opprinnelige oppdragsgiveren, som kanskje har solgt en bolig og bestilt flyttevask – men nå står uten noen til å utføre jobben.

Kunden må også ta ansvar

Hvor brutalt det enn kan høres, så er dette faktisk noe som kunne vært unngått dersom kunden hadde tatt noe mer ansvar og gjort noen helt enkle undersøkelser på forhånd. I mange tilfeller er det kanskje ikke første gang den useriøse renholdsbedriften gjør noe slikt, noe eventuelle anmeldelser på nettet hurtig vil avsløre, og dessverre viser det seg også at bedriften heller ikke alltid har den offentlige godkjenningen som kreves for å tilby tjenester innen renhold. Hvilket man kan undersøke blant annet på Arbeidstilsynets hjemmesider, hvor det ligger en oversikt over alle godkjente renholdsbedrifter i Norge.

Uforutsette hendelser

Nå skal man imidlertid heller ikke være alt for pessimistisk eller svartmalende, for en gang i blant kan det oppstå uforutsette hendelser verken renholdsfirmaet eller kundene har kontroll over, som for eksempel ved sykdom. Her bør imidlertid et velrenomert renholdsfirma kunne stille med vikarer eller annet personell, om ikke umiddelbart så i det minste innen rimelig tid. I verste fall hyre inn et annet byrå til oppdraget.

Feil på utstyret

Dagens renhold er typisk utstyrsbasert, hvilket betyr det er en del ting som kan svikte og gå i stykker. Moppestativ og den slags er forholdsvis robuste, men moderne renhold foretas ofte med gulvvaskemaskiner, tepperensere, dampdisenfeksjon og annet elektronisk som bistår renholderen i sitt arbeid slik at denne kan arbeide så enkelt, hurtig og rasjonelt som mulig. Mange bruker også et databasert timesystem hvor alle avtaler er lagt inn, med oversikt over hva renholderen trenger av utstyr, og ikke minst hvor oppdraget skal utføres. Svikter dette, er det naturlig nok ikke så mye renholderen kan gjøre med det, utover å forsøke å få det ordnet så fort som mulig.

Forsinkelser grunnet andre ting

En annen ting som kan bidra til at ting enten ikke kan la seg gjennomføre, eller i det minste ikke uten forsinkelser, kan være ting som gulv som tørker sent i forbindelse med boning, eller kanskje tepper som krever mer enn en enkelt rens for å bli bra. Videre hender det at man kanskje undervurderer oppgaven som skal løses, og at for eksempel er de ti vinduene som skulle vært vasket plassert i tredje etasje og ikke kan åpnes, eller leiligheten som bare er «litt skitten» egentlig er sotskadet og trenger en skadesanering eller grov hovedrengjøring i stedet for en «lett takvask» med tørr mopp.

Befaring er viktig

Mange av disse scenarioene kunne vært unngått med bedre dialog mellom kunde og renholdsfirma, eller med bedre planlegging fra renholdsbyråets side, eventuelt ved å gjennomføre en tidlig befaring slik at renholdsleder på et så tidlig tidspunkt som mulig vet hva de ansatte vil stå ovenfor når de ankommer stedet for å utføre oppdraget.

Benytter man seg da som kunde av en seriøs aktør i markedet, vil denne ha både rutiner og kompetansen som kreves for å unngå de problemene som nevnes i denne artikkelen, samt være forberedt på å løse dem dersom de likevel skulle oppstå på en for kunden så smidig og løsningsorientert måte som mulig.

Kontakt

Ta kontakt med Storbyrenhold for en coronavennlig rengjøring!